Piloxing on uusi liikuntalaji

Vuodenaikojen vaihtuessa moni suunnittelee uuden liikuntaharrastuksen aloittamista. Kesän jälkeen grillauksen myötä syntyneistä kesäkiloista halutaan eroon, talvella vuoden vaihtuminen antaa sysäyksen aloittaa uusi harrastus uutena vuotena ja kesän kynnyksellä monia haluaa pikavauhtia kesäkuntoon. Liikuntaa olisi hyvä harjoittaa jatkuvasti ja kestävästi ympäri vuoden, mutta toisaalta tärkeintä on aloittaa. Jos uusi vuodenaika antaa motivaatiota aloittaa liikuntaharrastus, mikäs siinä!

Ryhmäliikuntamaailmassa uusia lajeja putkahtelee esiin usein, joten uuden lajin kokeileminen voi tuoda innostusta lähteä salille. Ja vaikka olisit jo liikkunut pitkään, voi uusi laji tuoda treeniin uutta tehoa ja iloa. Tällä hetkellä nouseva laji on piloxing? Siis mikä? Kuulostaa pilatekselta, eikö vain? Ihan tavallisesta pilateksesta ei tässä lajissa kuitenkaan ole kyse. Piloxing on laji, joka yhdistää pilateksen ja nyrkkeilyn. Siitä nimikin tulee, kun sanat pilates ja boxing on yhdistetty. Laji on tunnettu Hollywoodissa ja esimerkiksi näyttelijä Kirsten Dunst tunnetaan piloxing-harrastajana.

Pilates on laji, jossa vahvistetaan kehon syviä lihaksia. Nyrkkeily on jotain aivan muuta kuin pilates. Juuri siksi näiden kahden hyvin erilaisen lajin yhdistäminen tuo jotain aivan uutta ryhmäliikuntakentälle. Piloxing-lajin on kehittänyt ruotsalainen fitness-ammattilainen Viveca Jensen, joka on ammattilaistanssija. Siispä lajissa on pilateksen ja nyrkkeilyn lisäksi elementtejä tanssista. Piloxing vahvistaa lihaksia kokonaisvaltaisesti. Kyse ei kuitenkaan ole lihaksia hapoille pumppaavasta lajista, vaan pilateksen myötä lihaksille tehdään myös niitä venyttäviä ja vahvistavia liikkeitä. Piloxing on mainio laji vahvistamaan hapenottokykyä, sillä tunnilla syke pääsee nousemaan kunnolla. Lajia markkinoidaankin myös sen kaloreita polttavilla ominaisuuksilla. Piloxing-tunnilla kaloreita palaa useita satoja, lajin kehittäjän mukaan jopa 1200 kaloria tunnissa.

Piloxing-tunnille mennään tavallisissa sisäliikuntavaatteissa. Lajille on kehitetty erityiset piloxing-sukat ja piloxing-hanskat, joilla harjoitusta voi tehostaa. Hanskat eivät ole massiiviset nyrkkeilyhanskat, vaan pienet hansikkaat, joissa on lisäpainot. Painot tuovat treeniin mahtavaa lisätehoa. Piloxing-sukat taas muistuttavat jarrusukkia. Sukilla saa hyvän tuntuman lattiaan, ja ne ovat kevyempi vaihtoehto urheilujalkineille. Tunnille kannattaakin mennä ilman kenkiä, sukat tai paljaat jalat toimivat parhaiten. Lajille kehitettyjä sukkia löytyy sekä pitkänä että lyhyenä mallina. Pitkissä sukissa on sukan varressa kevyt kompressio-ominaisuus, joka tehostaa jalkojen verenkiertoa ja tukee tehokasta harjoittelua. Sukkia voi mainiosti käyttää myös muulloin kuin treenatessa.

Leave a Reply

Your email address will not be published.