Pilates tarjoaa kehon ja mielen hallintaa

Mitä Pilates on?

Pilates tarjoaa liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa sekä parantaa ryhtiä ja kehonhallintaa. Pilates yhdistää tehokkaasti venyttelyn, voimaharjoittelun ja joogan parhaimmat ominaisuudet. Pilates -menetelmä on lempeä ja sopii kaikille kehostaan hyvää huolta pitävillePilates, jonka lisäksi Pilates parantaa verenkiertoa, vähentää stressiä ja vahvistaa kehon kaikkia lihaksia. Pilates on saanut nimensä saksalais-amerikkalaisen Joseph Pilateksen -mukaan. Pilates harjoitukset suoritetaan aina erilaisten jumppavälineiden tai pehmeiden liikkeiden avulla matolla.

Miten Pilates toimii?

Pilates vähentää kehosta jännitystä ja auttaa löytämään oikean tavan hengittää. Pilates sopii terveyden ylläpitoon, sairauksien ehkäisyyn ja on tehokas kuntoutusmenetelmä erilaisten vammojen ja leikkauksien jälkeisissä hoidoissa. Oikean hengitystekniikan löytyminen auttaa parantamaan kehon tasapainoa, eli koordinaatiota, jolloin myös lihasten ylikuormitus vähenee ja ryhti paranee. Pilates vahvistaa erityisesti keskivartalon lihaksia, jolloin myös kuntoilijan tasapaino paranee huomattavasti.

Erilaiset jumppapallot ja nauhat, hierontarullat, käsi- ja jalkapainot, kahvakuulat ja pilatesrenkaat ovat oivia apuja Pilates -treeneihin.

Pilates -menetelmästä kertovat kirjat ja videot voivat toimia myös hyvänä apuna lajiin tutustuessa.

Minkälainen on Pilates hengitystekniikka?

Oikeaa hengitystekniikkaa voi opetella myös Pilates -treenien välillä kotioloissa. Oikeaan tekniikkaan kuuluu, että kaikki hengityslihakset toimivat aktiivisesti ja sisään- sekä uloshengitys toimivat normaalisti nenän kautta hengittäen.

Tiesitkö, että hengitysharjoitukset ovat huikea työkalu Pilateksen yhteydessä? Oikean hengitystekniikan löytämisessä ihmisen hermosto on hyvin tärkeässä roolissa. Hengitys on avain joka pitää kaasun ja jarrun tasapainossa parasympaattista hermostoa aktivoimalla. Normaalisti lasketaan parasympaattinen hermoston toimivan kehossa jarrun tavoin, joka tarjoaa ihmiselle lepoa ja rauhallista palautumista esimerkiksi treenien jälkeen, kun taas sympaattinen hermosto aktivoi kehoa tehokkaan kaasupolkimen tavoin.

Pilates -hengittäminen lisää ihmisen keskittymisykyä, tehostaa aineenvaihduntaa ja edistää näin ruoansulatusta. Tehostaa keuhkojen hapensaantia ja vaikuttaa lämmittävästi kehoon. Hengityksen oikea rytmittäminen tehostaa liikuntasuoritusta ja vahvistaa sekä keuhkojen että sydämen toimintaa. Tärkeänä hyötynä voidaan pitää myös verenkierron parantumista, jolloin hapen kuljetus eri kudoksiin tehostuu huomattavasti.

Pilates on siis erittäin tehokas ja aktivoiva menetelmä koko kehon käyttöön, kudoksille, lihaksille, rentoutumiseen, tasapainon ja oikean hengitystekniikan

löytämiseen.