Oikeaoppisesta treenaamisesta saa paljon enemmän irti

41-vuotias Mika Nyssölä on tullut suomalaisille tunnetuksi kehonrakentajana sekä kuntosalivalmentajana. Hän julkaisi hiljattain treenikirjan, jossa jakaa vinkkejä yli sadan eri kuntosaliliikkeen oikeaoppiseen harjoitteluun. Nyt Nyssölä listaa Iltalehdessä yleisimmät suomalaistreenaajan mokat kuntosalilla, joita välttämällä treenaamiseen saa aivan uutta puhtia.

Kysy apua ja auta

Nyssölä toteaa, että haastavinta vääränlaisen liikkeen korjauksessa on se, että kroppa itse ilmoittaa siitä liian myöhään. Hän itse sortui samaan mokaan nuorempana ja tunnusti tehneensä penkkipunnerrusta väärin puolen vuoden ajan ennen kuin salituttu neuvoi oikean liikeradan. Moni salilla treenaaja saattaa olla epävarma tietystä liikeradasta, mutta apua ei viitsitä kysyä. Nyssönen painottaa, että vääränlainen liikerata altistaa loukkaantumisille ja jokaisella treenaajalla olisi velvollisuus mennä sanomaan, jos huomaa toisen tekevän liikkeen väärin.

Neuvottavaksi tuleminen ilman, että sitä on itse pyytänyt voi olla kova kolaus treenaajan egoon. Siksi Nyssölä kehottaakin valitsemaan sanat tarkkaan ja puhua ystävälliseen sävyyn neuvottavalle, ettei tämä tuntisi oloaan loukatuksi. Kiusallisia tilanteita saattaa syntyä varsinkin, jos aloittelija lähtee neuvomaan kokeneempaa salitreenaajaa. Nyssölä kuitenkin lisää, että ei ole häpeä tulla pyytämään apua ja moni kuntosalin konkari on valmis neuvomaan mielellään.

Naiset tervetulleita salille, ego saa jäädä kotiin

Osa aloittelevista treenaajista saapuu intoa puhkuen salille ja motivaatio on satasessa. Etenkin ensimmäisen vuoden treenaajat ovat erityisen alttiita loukkaantumisille. Yleensä treenaus aloitetaan liian suurilla painoilla ja hallitsemattomilla liikeradoilla. Aloittelija saattaa yliarvioida aloituskuntonsa ja monella on kova halu näyttää muille olevansa vahva. Nyssölä kutsuu tätä ilmiötä egotreenaamiseksi.

Egotreenaaminen ei ole toivottu vieras kuntosalilla. Pitkään treenanneet näkevät heti, että liikerata menee metsään. Kinkkiseksi tilanteen tekee myös se, että jos joku tulee neuvomaan egotreenaajaa, hän voi suuttua neuvoista ja jatkaa väärää liikerataa itsepäisemmin. Nyssölä kehottaa egon jättämistä kotiin ja salitreenin aloittamista nöyrästi oman kuntotasonsa mukaan.

Valtavan fitness-ilmiön myötä salilla näkee enemmän kovasti treenavia naisia. Naiset ovat enemmän kuin tervetulleita salille treenaamaan lujaa miesten kanssa, mutta Nyssölä on huomannut erikoisen pelon naistreenaajien keskuudessa – että kova treenaus kasvattaisi lihakset liian isoiksi. Pienikin lihaskasvu vaatii paljon treeniä ja Nyssölä kehottaakin naisia tarttumaan reippaasti painoihin. Oikeaoppisesta hikitreenistä saa hyvän mielen ja terveen kropan!