Kuukauden kuntoilutauolla voi olla suuria seurauksia

Tuntuuko sinustakin jo parin viikon tauon jälkeen, että kuntosalitreenit tai muut fyysiset harrastukset käyvät raskaammaksi? Tunne ei ole pelkkä harhakuva. Mitä keholle sitten tapahtuu kuukauden kuntoilutauon jälkeen? Jyväskylän yliopiston liikuntafysiologian professori Antti Mero paljastaa Helsingin Sanomissa varsin yllättäviä faktoja siitä, mitkä seikat voivat romauttaa kunnon jo yhdessä kuukaudessa.

Professori Mero toteaa, että analysointi on aloitettava kestävyyskunnon ja lihaskunnon erottamisella, sillä ne ovat kaksi eri asiaa. Kestävyyskunto heikkenee, kun elimistön entsyymitoiminta ja pienet verisuonet tukkeutuvat. Tämä taas johtaa siihen, ettei elimistö enää kykene kuljettamaan happea tehokkaasti. Kun happi ei virtaa, ihminen hengästyy ja väsyy nopeammin. Mero ottaa esimerkiksi viikossa yli kolme kertaa liikkuvan aikuisen, jonka maksimaalinen hapenottokyky voi pudota jopa kymmenellä prosentilla. Alle kolme kertaa viikossa kuntoilevilla samainen hapenottokyky putoaa viitisen prosenttia.

Lihaskunnon heikkenemisessä on taas kyse nopeiden lihassolujen katoamisesta. Varsinkin fitness-treenajat voivat pitää montakin lepopäivää ja niin sanottuja “tankkauspäiviä”, jolloin lihasmassalle annetaan paljon energiaa ja aikaa levätä, jotta seuraavalla treenikerralla lihakset rääkätään äärilukemiin. Professori Mero toteaakin, että lihasvoiman kasvattajilla viikon tauko ei vielä vaikuta lihaskuntoon ja että lepo on tärkeää. Jos tauko kuitenkin venähtää liian pitkäksi, lihasvoima lähtee nopeaan laskuun. Jos taas kuntosaliharjoittelu on satunnaista, lihasvoima heikentyy heti harjoittelun loppuessa. Paljon treenavilla lihasvoima vähenee kuukausitasolla noin 5-7% ja vähän harjoittelevilla vain 2-3%.

Yleinen sääntö on, mitä paremmassa kunnossa on ollut ennen kuntoilutaukoa, sitä hitaampaa saman kuntotason saavuttaminen on tauon jälkeen. Professori Mero muistuttaa, että pitkän kuntoilutauon jälkeen on aloitettava rauhallisesti. Moni sortuu siihen virheeseen, että kuntoilua jatketaan samasta pisteestä, mihin ennen taukoa oli jääty. Liian raju aloitus aiheuttaa vain turhia lihaskipuja ja liian pitkät harjoitukset saattavat vetää koko kehon veltoksi jopa useiksi päiviksi.

Miten sitten välttää kunnon romahtamisen? Mero toteaa, että pienillä päivittäisillä valinnoilla liikkuja voi vaikuttaa siihen, ettei kunnon rappeutuminen olisi niin totaalista. Tärkeintä on tehdä oikeita valintoja – nousta portaat hissin sijaan, kävellä paljon, jäädä bussilla muutamaa pysäkkiä aikaisemmin, pysäköidä auto kauemmas kaupan sisäänkäyntiä… Vaihtoehtoja on monta, eikä muutaman viikon liikkumattomuuden takia kannata huolestua, mutta säännöllisen hyötyliikunnan määrällä voi estää yleiskunnon heikkenemistä pidemmillä liikuntatauoilla.

Leave a Reply

Your email address will not be published.