Kuntoilukirjat

Minkälainen on motivoiva kirja kuntoilun aloittamiseen?

Jokainen kuntoilun aloittava henkilö on varmasti kiinnostunut omasta terveydestään, terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnan merkityksestä hyvinvoinnin hankkimiseen ja ylläpitoon. Useampi henkilö aloittaa liikuntaharrastuksen vastaanottavaisin ja innokkain mielin, mutta aina motivaatio ei kuitenkaan riitä. Mikä siis silloin avuksi? Apuna voi toimia hyvä ystävä, joka on kiinnostunut samasta liikuntalajista, henkilökohtainen personal trainer, liikuntavideo tai liikunnan hyödyistä ja hyvästä olosta kertova kirja.

Terveelliset Elämäntavat, Hyvinvointi ja Liikunta

Kaikki kolme kolme edellä mainittua käyvät usein tiiviisti käsi kädessä. Fiftaa itsesi kuntoon -kirja tuo esiin uuden ajattelutavan hyvään painonhallintaan. Paino-ongelmista kärsivän ei kannata muuttaa radikaalisti ruokavaliotaan, vaan tehdä siihen vähitellen pieniä muutoksia

50 prosentin säännön mukaan, eli puolittamalla ruoka-annoksia ja ottamalla

mukaan aterialle aina jotakin terveellistä sen entisen vähemmän terveellisen sijaan. Kirjassa mainitut reseptit ovat maukkaita, nopeita ja terveyttä ylläpitäviä. Ennen kaikkea reseptien välityksellä terveellinen ruoka on helppo valmistaa ja se maistuu hyvältä. Kirjan avulla normaalipainoinen pitää painonsa kurissa ja laihtumista haluava saa kiloja alas terveellisen menetelmän avulla. Kirjan kirjoittaja on sairaanhoitaja ja painonhallinnan asiantuntija Niina Sarell.

Pysy liikkuvana -kirjan on kirjoittanut terveysliikunnan isänä tunnettu professori Ilkka Vuori, joka on toiminut myös tunnetun UKK-instituutin johtajana. Pysy liikkuvana -kirja kertoo, miten erilaisia selkävaivoja voidaan tehokkaasti estää kuntoilun, venyttelyn ja lihasten päivittäisen käytön avulla.

Lihakset, nivelet, luut ja jänteet tulee pitää päivittäin liikkeessä, jolloin verenkierto toimii oikein ja säännöllisesti sekä tuki-ja liikuntaelimistön toiminta paranee. Kirjan vinkkien ja ohjeiden avulla voi muuttaa tapojaan terveeseen suuntaan ja ennen kaikkea testata paljon kiitetyn ja laajalti suosiota saaneen arkiliikunnan merkitystä terveydenhoidossa.

Arkiliikuntaa on muun muassa kävely työhön, opiskelemaan, kauppaan, ystävän luo ja minne tahansa. Arkiliikuntaa on lumen luonti talvella ja lehtien haravointi kesällä. Kirja kannustaa ottamaan terveydestään vastuun ja tarttumaan erilaisten oireiden hoitoon jo ennalta käsin. Liikkuvana pysyminen pitää myös painon kurissa, laskee korkeaa verenpainetta, auttaa jaksamaan, selviytymään stressistä ja nukkumaan paremmin. Ihminen voi vaikuttaa monilla tavoin oman terveytensä hallintaan.