Kahvakuulailu

Kahvakuulailu tarjoaa monipuolista liikuntaa

Monesti kuulee sanottavan, että kahvakuula -harjoittelun vaikutus kehoon on vaikutuksiltaan samankaltaista kuin kuntosalilla harjoittelu. Kahvakuula vain tarjoaa kaikki hyödyt samassa “kompaktissa paketissa”, ja lajia voi harrastaa lähes missä ja milloin vain. Kahvakuulailu sopii kaikille kuntotasosta riippumatta. Perinteistä kahvakuulaa on kehuttu yhdeksi kaikkien aikojen tehokkaimmista harjoitteluvälineistä, joka saa aikaan hienoja tuloksia nopeassa tahdissaKahvakuula ja tiesitkö, että kahvakuula on jo kauan ollut todella suosittu voimailuväline?

Historiansa alussa kahvakuula tunnettiin ensin rautaisena ja nykyään lähinnä muovisena. Kahvakuulailu tehostaa hengitystä, kehittää lihaskestävyyttä, voimaa ja nopeutta levytangon ja käsipainojen tapaan.

Toiminnallista liikuntaa

Kahvakuulalla suoritettavilla liikkeillä on hauskoja nimiä, kuten tuulimylly, spinni, Bent press ja heilautus. Kahvakuula -treenit ovat todella monipuolisia, ja kuulaa voidaan nostaa monin eri tavoin. Rautakuula tarjoaa kuntoilijalle jopa 5 erilaista vaihtoehtoa tehokkaaseen treeniin. Jokainen vaihtoehto on aina edellistä vaativampi, joten liikkeet ja nostot ovat myös motorisesti haastavia.

Kahvasta nostettaessa voidaan kahvakuulan paino sijoittaa tarkasti keskelle

tai jopa kyynärvarren etu- tai takapuolen kohdalle. Kyseistä kohtaa voidaan vaihtaa myös nostojen välillä. Kättä pitää kiertää sisään tai ulospäin, jolloin kyynärvarren asento säilyy tarkkaan pystysuuntaisena. Motorisesti haastavin nostotapa on painon ylös punnertaminen kahvakuulan pohjasta, sillä aina kannattaa muistaa, että kahvakuulan kohottaminen vaatii ranteilta, sormilta ja erityisesti hartioilta paljon enemmän voimaa kuin esimerkiksi käsipainojen avulla suoritetut treenit.

Vauhdikas, eli ballistinen kahvakuulaharjoittelu tuo treenaajalle vahvan luuston ja toimivat, liikkuvat nivelet sekä jänteet. Kahvakuula -harjoittelussa on tarjolla iso energiankulutus. Harjoittelussa tärkeää on oikean tekniikan löytäminen, jotta lihasten kyky työskennellä tehokkaasti helpottuu.

Kahvankuulan valinta ja harjoittelu

Kahvakuulan avulla suoritettavat liikkeet tehdään liikkuen tai paikalla seisten yhtä, kahta tai jopa kolmea erilaista tukipistettä käyttämällä. Liikkeitä suoritetaan tavallisesti vain yhden painon avulla, vaikka useita nostoja saatetaan suorittaa myös kahden käden versioita käyttämällä.

Kahvakuulan peruspaino määritellään usein vieläkin venäläisen painoyksikön, eli putan mukaan. Kevein kuula on painoltaan aina 16kg, keskimmäisen kuulan paino on 24kg ja raskaimman 32kg. Painavampiakin valmistetaan aina 60 kg asti. Harrastajille ja kotikäyttöön tehdään muovisia kahvakuulia, joiden paino voi olla esimerkiksi välillä 4-12 kg. Kahvakuulia valmistetaan yleisesti myös neopreenistä tai vinyylistä.

Leave a Reply

Your email address will not be published.