Erilasia kunnonkohotustapoja on tarjolla paljon

Yleistä

Kuntoilu on hyvin laaja otsikko. Kuntoilu tähtää oman fyysisen kunnon kohottamiseen ja sen jälkeen kunnon ylläpitoon hyvänä. Hyvä fyysinen kunto auttaa ihmistä jaksamaan arjen asettamia paineita paremmin. Ihminen jaksaa olla työssään energinen ja vapaa-ajallakin olo on paljon virkeämpi. Oman kunnon hoitamiseen kannattaa ottaa sellainen kuntoilumuoto, joka sopii juuri sinulle. On otettava huomioon muutamia seikkoja kuten, ikä, oma nykyinen kunto, ajankäyttö, tietenkin tärkein on oma kiinnostus ja innostus johonkin kuntolajiin.

Arkiliikuntaa

Mielletään, että kuntosali on se tärkein lihaskunnon kasvattamisen paikka. Näin ei kuitenkaan ole, vaan kuntoa voi kohottaa hyvin erilaisilla tavoilla. Tärkeintä on liikunnan säännöllisyys ja riittävä ja nouseva kuormittavuus keholle. Erilaisia kuntoa kohottavia arkiliikunnan muotoja ovat esimerkiksi, työmatkojen kävely tai pyöräily, työpaikalla liikkuminen portaissa tai hissillä, pihatyöt, puutarhatyöt, halonhakkuu, siivous jne. Nämä liikuntamuodot ovat ihan maksuttomia ja jokaisella on halutessaan mahdollisuus osallistua arkiliikuntaan.

Kurssimuotoinen kunnon kohotus

On myös paljon järjestettyä kurssimuotoista kuntoliikuntaa. Kursseja järjestetään esimerkiksi seuraavasti: erilaiset kuntopiirit, nyrkkeily, venyttely, kahvakuula, kuntojumpat, tanssikurssit, hiihtokurssit, luistelukurssit, laskettelukurssit ja niin edelleen. Kurssien kirjo on lukematon. Mahdollisuuksia osallistua oman kuntonsa kohottamiseen ja ylläpitoon on mahdottomasti.

Kuntosaleilla järjestetään yleensä kuntopiirityyppisiä kunnon kohotuskursseja. Liikkeitä tehdään yleensä kaksi kierrosta. Tehtävää riittää monella pisteellä ja tahti on tiivis ja hiki lentää. Syke pysyy korkealla koko ajan ja koko keho saa tällaisessa rehkimisessä kuntohoitoa. Harjoitusaika on rajallinen ja lyhyt (n. 45 minuuttia). Harjoituspisteitä on kahdeksan-yhdeksän. Harjoituksen apuna on erilaisia välineitä kuten kahvakuulat, levypanot, jumppanauhat ym. Näin harjoitellaan lihaskunnon kohotusta ryhmässä ja tarkassa ohjauksessa. Tässäkin lajissa säännöllisyys on tärkeää. Helppo kurssin saatavuus on myös plussaa. Kuntopiiriharjoittelu sisältyy kuntosalimaksuun.

Eri tanssiseurat ja kansalaisopistot järjestävät kaiken tasoisia kursseja. Tanssin harrastajalla on varaa valita itselleen sopivia kursseja. Tanssimaan voi tulla ilman paria tai parin kanssa. Tanssi kehittää hyvin kuntoa, mutta tanssilla on myös muita positiivisia vaikutuksia, kuten tasapainon ja koordinaation kehittyminen. Myös sosiaalinen kanssakäyminen on tärkeää. Saattaapa tanssiessa löytyä mukavaa seuraa, jos sellaista etsii.

Kurssimuotoinen kunnon kohotus on järjestetty juuri sinulle ja vain omat mielenkiintosi ovat ratkaisevia.