Crossfit

Mitä CrossFit tarkoittaa?

CrossFit kuntoilumuoto kehittää kuntoilijan fyysisiä ominaisuuksia. Lajiin kuuluu kestävyys-, nopeus-, lihasvoima- ja notkeusharjoittelua. CrossFit kuuluu kamppailulajeihin, joissa kehitetään sekä kestävyysominaisuuksia että voimatasoja erilaisten harjoitusten ja säännöllisten treenien avullaCrossFit, joissa tärkeää on soveltaa oppimaansa käytäntöön.CrossFit treeneissä tärkeää on anaerobinen kestävyys ja nopeus, ja monet lajia harrastavat työskentelevät maailmanlaajuisesti hyvää fyysistä ja henkistä kuntoa vaativissa ammateissa, kuten palomiehet, ensihoitajat, poliisit ja sotilaat. CrossFit -ohjelma vaihtuu päivittäin ja se on kaikille aivan sama kuntoilijan iästä, pohjakunnosta ja sukupuolesta riippumatta.

CrossFit -harjoitukset

CrossFit -treenit ovat aina vaihtelevia ja lajissa kiehtookin runsas vaihtelevuus, sillä samankaltainen treeni toistuu hyvin harvoin, eli maksimissaan yhden tai kahden kuukauden välein. Hauiskääntöä, penkkipunnerrusta ja kuntopyörän polkemista on kuitenkin kolmisen kertaa viikossa. CrossFit -ohjelma lähtee aina siitä, että ihmisen keho tottuu hyvin nopeasti samankaltaiseen treeniin, jolloin myös kehitys pysähtyy. CrossFit treenit yhdistelee voimisteluliikkeitä, aerobisia harjoitteita kuten soutua ja juoksua sekä painonnostoa. CrossFit välineisiin kuuluvat muun muassa: käsipainot, kahvakuulat, levytangot, leuanvetotangot, voimistelurenkaat sekä soutulaitteet. Kilpailuhenkisyys, uuden oppiminen ja sen soveltaminen käytäntöön on tärkeää.

Kilpailuhenki ja fyysisen sekä henkisen suorituskyvyn paraneminen on jokaiselle harrastajalle erittäin tärkeää. Internetissä CrossFit harrastajat voivat keskustella ruokavaliosta, treeneistä ja kaikesta lajiin kiinteästi liittyvistä asioista, kuten vertailla keskenään treeneissä saatuja tuloksia. Verkossa ja foorumeilla voi myös seurata harrastajien itselleen laatimia harjoitusohjelmia.

CrossFit-ohjelma sisältää neljä eri osa-aluetta.

Ensimmäistä osaa kutsutaan dynaamiseksi lämmittelyksi. Lämmittelyyn kuuluvat hyppynarut, kyykyt, hyppelyt, leuanvedot ja punnerrukset. Kysymyksessä on siis liikkuva venyttely.

Toiseen osaan kuuluu voima- ja taito-osuus

Päivän ohjelman ollessa voimapainotteinen, ovat maastavedot ja kyykyt erittäin tärkeitä. Päivän ohjelman painottaessa taitoa, on suosittua tehdä niin sanottuja pistoolikyykkyjä, eli yhden jalan kyykkyjä. Samalla kertaa käsivoimien parantamista voi harjoittaa voimistelurenkaiden avulla.

Päivän ohjelma ollessa WOD

tulevat kysymykseen toistot, joita suoritetaan niin nopeaan tahtiin kuin henkilö ikinä pystyy. Mukaan tulevat myös venyttelyt ja jäähdyttelyt. Venyttelyt tapahtuvat aina valinnan mukaan yksin tai ryhmässä.

Haastavan lajin katsotaan sopivan kaikentasoisille kuntoilijoille, iästä, sukupuolesta tai urheiluun liittyvistä taustoista riippumatta. Treenit saadaan

eri yksilöille sopiviksi muuttamalla toistomääriä, intensiteettiä ja vastusta.