Tervetuloa liikunnan pariin!

Hienoa, että löysit meidät!

Tervetuloa Pirkkalan liikunnan nettisivuille. Olemme liikuntaan keskittynyt sivusto, josta löydät uusimmat uutiset, kirjavinkit, lajiesittelyt ja muut innostavat artikkelit. Tarkoituksemme on tutustuttaa sinut liikunnan monipuolisuuteen, lisätä liikkumisen iloa ja kannustaa sen aloittamiseen.

Liikunta virkistää mieltä ja kehoa. Oli pohjakuntosi mikä vain, liikkuminen kannattaa aina. Lukuisat terveysvaikutukset muunmuassa mielenterveydestä, luuston, lihasten ja aineenvaihdunnan hyvinvointiin ovat kiistattomat. Kehomme on tarkoitettu liikkumaan. Kynnys liikunnan aloittamiseen on matala, koska käytännössä mikä vain liike on liikuntaa. Jos olet epävarma tai viihdyt yksin, älä heti ajattele liikunnan harrastamista maksullisina kursseina. Aloittaa voit milloin vain! Kokeile työpaikalla hetki taukojumppaa tai kävele lyhyitä matkoja, mihin ennen käytit autoa.

Voit siis aloittaa liikunnan matalasti vaikka hyötyliikunnalla, kuten kävelyllä tai pyöräilyllä. Kehoa on myös hyvä huoltaa esimerkiksi joogan tai venyttelyiden avulla. Liikkuvuutta parannat huolehtimalla kehostasi, joten muista alkulämmittelyt ja venyttelyt. Kankeakin keho parantuu säännöllisellä liikunnalla ja venyttelyillä. Tuloksiin et pääse hetkessä, mutta hitaasti tehty muutos kestää pidempään ja kantaa parempaa hedelmää.

Liikuntaa voi harrastaa myös ohjatusti yksilölajeista ryhmäliikuntaan. Kuntosaliharjoittelulla voit parantaa muun muassa lihasten voimaa ja ryhtiäsi. Jooga parantaa hengitystäsi, liikkuvuuttasi ja kehotuntemustasi. Pyöräily tai spinning parantaa kestävyyttä ja hapenottokykyä. Monipuolinen liikunta on kaiken avain. Muista, että vaikka harrastaisit liikuntaa kerran viikossa kaksi tuntia, ei se pelasta kehoasi, jos makaat loppu viikon. Pienetkin teot liikkuen ovat hyvästä. Hyötyliikunnan avulla liikut huomaamattasi kevyesti puolituntia päivittäin.

Liikunnan avulla voi pyrkiä myös tuloksiin. Painonhallinnan osana liikunta toimii hyvin. Jokin laji voi innostaa sinua harjoittelemaan lisää, ehkä innoistuit nyrkkeilystä tai jalkapallosta? Mikäli haluat kehittyä, aseta itsellesi useita matalan kynnyksen tavoitteita matkalla kohti isompaa. Näin yksi iso tavoite ei tunnu niin kaukaiselta ja saat onnistumisen kokemusta matkan varrella. Ennen kaikkea, liikunnan on tarkoitus tuottaa sinulle hyvää oloa.